Czas i warunki pracy nauczycieli a fakty potwierdzone badaniami (30.03.2015)

30032015konferencja PilaTo było ważne wydarzenie. Konferencja na temat czasu i warunków pracy nauczycieli, zorganizowana w Pile przez Międzyregionalną Sekcję Pracowników Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność” Wielkopolska oraz Krajową Sekcję Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”, zainteresowała nie tylko środowisko lokalne. Uczestniczyli w niej związkowcy z Łodzi, Wrocławia, Zielonej Góry, Poznania, Leszna, Krakowa, Torunia i Katowic.

Tematyka konferencji wydaje się jedną z kluczowych dla polskiej oświaty. Powtarzane od dziesięcioleci stereotypy na temat pracy nauczyciela utrwaliły obraz nieroba poświęcającego na pracę raptem niespełna dwadzieścia godzin tygodniowo, wylegującego się nieustannie na wakacjach i feriach, ciągle czyhającego na wolności osobiste uczniów. Fakty, potwierdzone badaniami Instytutu Badań Edukacyjnych, są zupełnie inne. Szeroka popularyzacja tej wiedzy jest zatem niezwykle ważna. I to nie tylko we własnym środowisku, ale przede wszystkim wśród rodziców i, jak słusznie zauważono w trakcie spotkania, dziennikarzy, którzy mają spory udział w kształtowaniu obecnego negatywnego wizerunku nauczyciela. Warto zwrócić uwagę na to, że polski rząd, mimo wyników zleconych przez siebie badań, do instytucji międzynarodowych kieruje informacje przedstawiające sytuację nauczycieli w fałszywym świetle.

Z wystąpień zaproszonych gości wynika kilka bardzo istotnych wniosków. Specyficzny podział czasu pracy nauczycieli zaciera w sposób istotny granice pomiędzy sferą służbową i prywatną, powodując oczekiwanie nieustannej dyspozycyjności. Nauczyciele, wykonując częściowo swoją pracę w domu, ponoszą wymierne koszty związane z używaniem własnych komputerów, drukowaniem dokumentów, gromadzeniem literatury fachowej. Wydaje się oczywiste, że pracodawca, który nie organizuje miejsc do pracy pozadydaktycznej, powinien rekompensować pracownikom wydatki z tym związane. Sprawą pilną jest przeprowadzenie wnikliwych badań związanych wpływem stresu i hałasu na zdrowie nauczycieli, ustalenie zgodnej ze stanem faktycznym listy chorób zawodowych, a także podjęcie działań minimalizujących ryzyko zawodowe. Niemałym problemem jest również brak zainteresowania organów prowadzących warunkami pracy pedagogów czy godnym ich wynagradzaniem oraz postrzeganie oświaty przede wszystkim w kategoriach korzyści wizerunkowych.

Konferencja w Pile to dobry początek dyskusji, która powinna być jak najszersza, jeśli poważnie myślimy o przywróceniu właściwej rangi zawodu nauczyciela.

 

Bożena Pierzgalska

REGION WIELKOPOLSKA NSZZ SOLIDARNOŚĆ ul. Metalowa 7,  60-118 Poznań   tel. 61 853-08-60 e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.