Uchwała nr 1/2022
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność’
27 września 2022 r.
w sprawie: uczczenia dnia Solidarności i Wolności
XXXI Walne Zebranie Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ ,,Solidarność’’, uzupełniając i wzmacniając Apel nr 2/2018 XXIX Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność” z dnia 26 czerwca 2018 r., zobowiązują Zarząd Regionu do zaapelowania i przypomnienia członkom Związku w formie elektronicznej o należyte uczczenie święta państwowego Dnia Solidarności i Wolności poprzez wywieszenie flagi związkowej w miejscu zamieszkania w dniu 31 sierpnia każdego roku oraz uczestniczenia w uroczystościach organizowanych przez struktury NSZZ „Solidarność”.
Uzasadnienie
Dzień 31 sierpnia jest dniem Solidarności i Wolności – polskim świętem państwowym obchodzonym co roku w rocznicę Porozumień Sierpniowych, ustanowionym w 2005 r. w celu upamiętnienia historycznego zrywu Polaków z 1980 r. – zrywu do wolności, niepodległości i demokracji, który zapoczątkował proces upadku komunizmu i wyzwolenia narodów Europy Środkowej i Wschodniej.
Stanowisko nr 1/2022
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność’
27 września 2022 r.
w sprawie: emerytur stażowych
XXXI Walne Zebranie Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ ,,Solidarność’’ oczekuje od parlamentarzystów Prawa i Sprawiedliwości realizacji postulatu NSZZ „Solidarność” jakim jest tzw. emerytura stażowa poprzez dalsze procedowanie w Parlamencie projektu obywatelskiego.
Przypominamy, że ta kwestia była przedmiotem umowy w 2015 r. pomiędzy Związkiem a ówczesnym kandydatem na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzejem Dudą, którą zaakceptowało wspomniane wyżej ugrupowanie polityczne, mające obecnie większość w Sejmie Rzeczypospolitej Polskiej. Zaniepokojony i zniecierpliwiony brakiem realizacji tego porozumienia, NSZZ „Solidarność” zainicjował projekt obywatelski w sprawie tzw. emerytury stażowej, który trafił do Sejmu 30 września 2021 r. Zebraliśmy pod nim kilkaset tysięcy podpisów. Przypominamy również, że w naszym projekcie zapisaliśmy, iż warunkiem otrzymania emerytury stażowej jest nie tylko przepracowanie i odprowadzenie w tym okresie składek na ubezpieczenie społeczne przez 35 lat dla kobiet i 40 dla mężczyzn, ale również uzbieranie kapitału pozwalającego na wypłacenie co najmniej minimalnej emerytury. Taka jest odpowiedź Związku dla tych, którzy pytają: ile musi dołożyć rząd do tych emerytur? Warto zaakcentować, że skorzystanie z emerytury stażowej jest dla pracownika możliwością, a nie obowiązkiem prawnym. Oczywistym jest bowiem dla NSZZ „Solidarność”, że każdy kto dysponuje zdrowiem i dobrą sytuacją życiową powinien pracować jak najdłużej, gdyż jest to korzystne patrząc z perspektywy wysokości jego przyszłego świadczenia emerytalnego. Jest też dobre patrząc z perspektywy systemu ubezpieczeń społecznych w Polsce. Uważamy, że emerytura stażowa ma być swoistym „wentylem bezpieczeństwa” na trudne czasy oraz w szczególnie trudnej jednostkowej sytuacji pracownika. XXXI WZD RW NSZZ „Solidarność” uważa, że realizacja tego postulatu, tj. dotyczącego tzw. emerytury za staż, będzie wyrazem zaufania i szacunku miedzy partnerami. Natomiast, niedotrzymanie porozumień potraktujemy jako wyraz brudnej, cynicznej, politycznej gry, której „Solidarność” nie akceptuje – jest ona bowiem sprzeczna z wartościami, które od początku istnienia Związku szanujemy.
Stanowisko nr 2/2022
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność’
27 września 2022 r.
w sprawie: wzrostu wynagrodzeń dla pracowników sektora finansów publicznych
XXXI Walne Zebranie Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność” stwierdza, że wieloletnie zaniedbania dotyczące wzrostu wynagrodzeń pracowników sektora finansów publicznych (również ich okresowe zamrożenie), doprowadziły w efekcie kumulacji do spadku siły nabywczej tych wynagrodzeń i pauperyzacji tej grupy pracowników w Polsce. Z drugiej strony, spodziewamy się innego niż proponowany przez rząd w budżecie na 2023 r. poziomu średniorocznej inflacji, a także zwiększenia kosztów życia związanych z trudną sytuacją na rynku energii i gazu. W efekcie, proponowane przez rząd wzrosty wynagrodzeń na rok 2023 dla pracowników sektora finansów publicznych daleko odbiegają od ich oczekiwań. Uważamy, że założone w budżecie wzrosty wynagrodzeń są w istocie propozycją dalszego zubożenia pracowników tego sektora. Na to nie ma zgody Związku!!! Wobec powyższego domagamy się od rządu zaplanowania na rok 2023 wzrostu wynagrodzenia dla pracowników i nauczycieli oświaty oraz nauki, pracowników sądu, prokuratury, kultury, administracji zespolonej i niezespolonej, pracowników jednostek i zakładów budżetowych, itd. wzrostu wynagrodzeń na poziomie 20 %. Postulowany wzrost – co mocno podkreślamy – jedynie do pewnego stopnia złagodzi skutki wieloletnich zaniedbań w tym obszarze (np. sumarycznie ujętej corocznej inflacji vs wzrost wynagrodzeń) oraz do pewnego stopnia będzie odpowiedzią na tegoroczną, dwucyfrową inflację oraz zbilansuje koszty życia tych pracowników oraz ich rodzin.
Stanowisko nr 3/2022
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność’
27 września 2022 r.
w sprawie: odmrożenia wskaźnika odpisu na ZFŚS
XXXI Walne Zebranie Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność” domaga się od rządu odstąpienia od planu zamrożenia wskaźnika odpisu na Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych, który (jak planuje rząd) na 2023 r. będzie naliczony na poziomie ustawowym z 2020 r., co oznacza, że będzie naliczony w oparciu o poziom przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej w drugim półroczu 2019 r.
Stwierdzamy, że jest daleko idącą niekonsekwencją rządu fakt, że z jednej strony uruchamia różnego rodzaju programy osłonowe dedykowane szczególnie dla obywateli mających trudną sytuację życiową, szczególnie związane z problemem na rynku węgla, energii i gazu (co doceniamy), a z drugiej strony zamraża wskaźnik odpisu na ZFŚS. Pragniemy podkreślić, że istotą ZFŚS jest właśnie pomoc najsłabszym. Wiadomo, że w sytuacji kryzysowej środki socjalne, dedykowane są przede wszystkim pracownikom i innym uprawnionym, którzy mają trudną sytuację życiową, rodzinną i materialną. Wynika to wprost z art. 8 Ustawy o ZFŚS. Niezrozumiałe i niewytłumaczalne jest zatem, że rząd szuka oszczędności w wydatkach budżetowych na ZFŚS uruchamiając jednocześnie inne programy osłonowe.
Stanowisko nr 4/2022
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność’
27 września 2022 r.
w sprawie: sytuacji w przedsiębiorstwach branży wodno-kanalizacyjnych
Po raz pierwszy od czasów transformacji ustrojowej branża wodociągowo-kanalizacyjna, a zatem ponad 2000 przedsiębiorstw, znalazła się w zapaści finansowej, nie tylko z uwagi na olbrzymi wzrost inflacji, ale także drastyczny wzrost cen zakupu materiałów eksploatacyjnych, gazu, a przede wszystkim energii elektrycznej, której ceny wzrastają 6-, a nawet 10-krotnie, co stanowi już od 30% do 40% kosztów funkcjonowania przedsiębiorstw wod.-kan., podczas gdy dotąd było to średnio ok. 7%. Podkreślić należy, iż branża nie została do tej pory objęta żadnym programem osłonowym w zakresie kosztów zakupu energii elektrycznej, stąd też w przypadku braku środków finansowych na jej zakup przez przedsiębiorstwa wod.-kan. istnieje zagrożenie odcięcia energii przez jej dostawców, a co za tym idzie pojawia się realne niebezpieczeństwo długotrwałych przerw w dostawie wody.
Branża wodno-kanalizacyjna jako jedyna została pozbawiona możliwości waloryzacji swoich kosztów w ramach taryf opłat za wodę i ścieki.
Interwencja rządu RP jest niezbędna, aby bezpieczeństwo ciągłości i jakości dostawy wody oraz odprowadzania ścieków zostało zachowane.
Stanowisko nr 5/22
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ Solidarność”
27 września 2022 r.
ws. wliczania do taryf URE pełnych kosztów pracy, w tym corocznych wzrostów wynagrodzeń w Spółkach Dystrybucyjnych wchodzących w skład Grup Energetycznych
ENEA, ENERGA, TAURON, PGE
XXXI Walne Zebranie Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność” wzywa Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki do wliczania do taryf URE pełnych kosztów pracy, w tym kosztów corocznych wzrostów wynagrodzeń w Spółkach Dystrybucyjnych wchodzących w skład Grup Energetycznych ENEA, ENERGA, TAURON, PGE. Niedopuszczalne jest przerzucanie na pracowników spółek dystrybucyjnych kosztów działania Operatorów Systemów Dystrybucyjnych, w tym kosztów optymalizacji spółek oraz modernizacji sieci dystrybucyjnych, co skutkuje zmniejszaniem zatrudnienia oraz pogarsza warunki pracy i płacy. Niedopuszczalna jest narracja Zarządów OSD uzależniająca wzrost wynagrodzeń od uznawania bądź nieuznawania, pełnych kosztów pracy przez Prezesa URE. To Pracownicy OSD są odpowiedzialni za rzeczywiste gwarantowanie Bezpieczeństwa Energetycznego Rzeczypospolitej.
Stanowisko nr 6/22
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność”
27 września 2022 r.
ws. ponoszenia kosztów transformacji energetycznej przez Grupy Energetyczne: ENEA, ENERGA, TAURON, PGE na okoliczność wydzielenia aktywów węglowych do Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Energetycznego
XXXI Walne Zebranie Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność” zwraca się do Strony Rządowej oraz Zarządów Grup Energetycznych ENEA, ENERGA, TAURON, PGE (dalej: Grupy Energetyczne) o natychmiastowe odstąpienie od realizacji programu „Transformacja sektora elektroenergetycznego w Polsce. Wydzielenie wytwórczych aktywów węglowych ze spółek z udziałem Skarbu Państwa”, realizowanego w sposób, który narusza interesy pracowników oraz działa na szkodę Grup Energetycznych. Wydzielenie aktywów węglowych z Grup Energetycznych do NABE nie może odbywać się na zasadzie „oddłużenia” tych podmiotów przez Grupy Energetyczne. Pozostawienie zobowiązań spółek wydobycia i wytwarzania jako obciążenia dla Grup Energetycznych skutkować będzie co najmniej brakiem możliwości ich rozwoju, co oznacza zwolnienia grupowe pracowników, a dla nadal zatrudnionych pogorszenie warunków pracy i płacy. Grupy Energetyczne, w szczególności spółki dystrybucyjne, ponosiły koszty inwestycji jednostek wydobywczych i wytwórczych, co odbywało się z uszczupleniem praw i interesów pracowników elektrociepłowni, dystrybucji, obrotu, w szczególności w obszarze wynagrodzeń oraz polityki zatrudnienia.
Stanowisko nr 7/22
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność”
27 września 2022 r.
w sprawie: działania i rozwoju operatorów systemu dystrybucyjnego
XXXI Walnego Zebranie Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność” zwraca się do Strony Rządowej oraz Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki o zagwarantowanie: integralności struktur, niezależności działania oraz zachowanie zakresu zadań operatorów systemu dystrybucyjnego, co pozwoli na rzeczywisty rozwój spółek oraz zabezpieczenie praw i interesów pracowników w nich zatrudnionych. Wyzwania modernizacyjne sieci dystrybucyjnych w celu ich dostosowania do standardu „inteligentnych sieci” nie mogą prowadzić do likwidacji struktur OSD, które spowodowały by przekazywanie funkcji, działalności, zadań oraz zwalnianie pracowników lub ich transfer do podmiotów zewnętrznych. Niedopuszczalne jest, aby w procesie modernizacji sieci dystrybucyjnych dochodziło do transferowania środków finansowych poza struktury operatorów systemu dystrybucyjnego, w tym do podmiotów zagranicznych. Tylko rozbudowana struktura organizacyjna OSD, umożliwiająca zwiększanie stanu zatrudnienia, będzie stanowić rzeczywistą gwarancję nieprzerwanych dostaw energii elektrycznej w łańcuchu energetycznym oraz gwarancję niezależności i suwerenności energetycznej Rzeczypospolitej Polskiej.
Stanowisko nr 8/22
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność”
27 września 2022 r.
ws. biur obsługi klienta/salonów sprzedaży spółek obrotu
lub sprzedaży energii elektrycznej
XXXI Walne Zebranie Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność” zwraca się do Strony Rządowej oraz Zarządów Grup Energetycznych ENEA, ENERGA, TAURON, PGE o wprowadzenie regulacji dla sprzedawców energii elektrycznej (głównie spółek z Grup Energetycznych), w sprawie kontroli nad powszechnie stosowanym procesem tzw. „od taryfikowania” klientów komunalnych w taryfie „G”, który skutkuje stosowaniem w porozumieniach indywidualnych cen energii pozataryfowych z produktami dodatkowymi / nie branżowymi. Koszt produktów dodatkowych jest ukryty w tzw. opłacie handlowej, czego klient nie jest często świadomy. Wnosimy również o uruchomienie szczegółowej kontroli nad metodami i formami sprzedaży zawierania umów/porozumień w tym obszarze.
Stanowisko nr 9 /22
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność”
27 września 2022 r.
ws. w sprawie projektu
„Integracji kanałów obsługi klientów segmentu masowego w Grupie PGE”
XXXI Walne Zebranie Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność” wzywa Stronę Rządową oraz Zarządy: PGE S.A., PGE Obrót S.A., PGE Dystrybucja SA. do natychmiastowego odstąpienia od procedowania projektu „Modelu integracji kanałów obsługi klienta masowego w oparciu o dedykowaną spółkę i oddziałowe, etapowe podejście do integracji sieci BOK/POKD” (biur obsługi klienta oraz punktów obsługi klienta dystrybucyjnego), który to projekt nie uzyskał akceptacji Strony Związkowej PGE Obrót S.A., stwierdzając, jak poniżej:
1. Przedłożony projekt nie zawiera rozwiązania kluczowego do jego realizacji, czyli budowy i wdrożenia zintegrowanej, jednolitej platformy informatycznej, który umożliwiłby transparentną i korzystną dla PGE Dystrybucja S.A., PGE Obrót S.A., Pracowników oraz Odbiorcy Końcowego, realizację tego projektu.
2. Brak wdrożenia powyżej wskazanego warunku brzegowego powoduje, że nie ma racjonalnej przesłanki do realizacji projektu.
3. W projekcie nie przestawiono analiz skutków utworzenia nowego podmiotu oraz skutków wydzielenia funkcji, obszarów, działalności i pracowników ze struktur PGE Obrót S.A. oraz PGE Dystrybucja S.A., w szczególności dalszego funkcjonowania PGE Obrót S.A.
4. W projekcie nie przedstawiono źródeł oraz zasadności ponoszenia kosztów projektu przez spółki GK PGE.
W projekcie nie przedstawiono żadnych rozwiązań, które pozwalałyby na zagwarantowanie dalszego zatrudnienia pracownikom PGE Obrót S.A., PGE Dystrybucja S.A. oraz spółki celowej.
Apel nr 1/2022
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność’
27 września 2022 r.
w sprawie: ochrony gospodarki, szczególnie zakładów energochłonnych przed potencjalną upadłością spowodowaną skokowym wzrostem cen węgla, gazu i energii
XXXI Walne Zebranie Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność” bazując na informacjach płynących z zakładów pracy, szczególnie firm energochłonnych, dostrzegają niebezpieczeństwo dla gospodarki Polski spowodowanej trudną sytuacją na rynku energii i gazu, której główną przyczyną jest wojna w Ukrainie. W związku z powyższym, w trosce o pracowników, kondycję gospodarki, kondycje zakładów pracy apelujemy do rządu o podjęcie wszelkich działań osłonowych, które na początku, w perspektywie krótkoterminowej, chociażby w części pokryją rosnące skokowo koszty węgla, gazu i energii. Nie ulega wątpliwości, że ratowanie gospodarki jest w obecnej sytuacji najważniejszym zadaniem rządu, ale też podmiotów mających wpływ na gospodarkę na terenie regionu. Delegaci apelują o wsparcie oraz deklarują jako Wielkopolska „Solidarność” gotowość do współpracy w tym zakresie w formule dialogu z partnerami społecznymi, szczególnie organizacjami pracodawców, stroną rządową i samorządową.
Apel nr 2/2022
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność’
27 września 2022 r.
w sprawie: pomocy uchodźcom wojennym z Ukrainy
XXXI Walne Zebranie Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność” pragnie bardzo serdecznie podziękować członkom Związku, organizacjom NSZZ „Solidarność”, firmom, osobom niezrzeszonym w Związku, które w ostatnich miesiącach przyczyniły się w formie finansowej, rzeczowej lub organizacyjnej do pomocy uchodźcom wojennym z Ukrainy, którymi Wielkopolska „Solidarność” od dłuższego czasu opiekuje się, dając im bezpieczne schronienie oraz opiekę. Aktualnie, Zarząd Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność” udziela pomocy 34. uchodźcom w dwóch swoich obiektach: w Poznaniu i w Pile. Są to przede wszystkim matki z dziećmi oraz osoby niepełnosprawne (głuchonieme). Staramy się zabezpieczyć ich życie, dając to, co najważniejsze – dach nad głową i nadzieję na lepsze jutro. Docelowo, zależy nam również na tym, by stanęli na własnych nogach i usamodzielnili się, dlatego szukamy im pracy. Zbliżająca się zima rodzi dodatkowe koszty, szczególnie związane z ogrzewaniem, dlatego zwracamy się do Was z serdeczną prośbą o dalsze wsparcie i pomoc finansową. Nasza wspólna solidarność serc jest teraz niezwykle ważna.
Apel nr 3/ 2022
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność”
27 września 2022 r.
w sprawie: Zeszytów Historycznych Solidarności Wielkopolskiej
Czterdzieści dwa lata temu powstał Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”. Wydając rocznik „Zeszyty Historyczne Solidarności Wielkopolskiej” Zarząd Regionu Wielkopolska rozpoczął proces przywracania pamięci o pierwszym okresie w historii naszego Związku. Dlatego tak ważne jest dotarcie do ludzi, którzy mogą podzielić się wiedzą o przeszłości swojej organizacji zakładowej, którzy mogą pomóc w uzupełnianiu naszej wiedzy, szczególnie o okresie 1980-1989, o ludziach tworzących Związek w tych trudnych czasach. WZD zwraca się do organizacji związkowych oraz wszystkich członków i sympatyków NSZZ „Solidarność”, którzy mogą pomóc w tej misji, o kontakt z redakcją „Zeszytów Historycznych Solidarności Wielkopolskiej” poprzez pocztę elektroniczną: zeszyty@solidarnosc.poznan.pl lub przez pocztę tradycyjną na adres: Zarządu Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność” ul. Metalowa 7, 60-118 Poznań.
Apel nr 4/2022
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność”
27 września 2022 roku
XXXI Walne Zebranie Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność” apeluje do Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” o podjęcie działań w zakresie inicjatywy ustawodawczej w sprawie zmiany ustawy z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych. Postulujemy o dokonanie zmiany w art. 35 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy poprzez podwyższenie wartości przedmiotu sporu w sprawach z zakresu prawa pracy, po której przekroczeniu pobierana jest opłata stosunkowa od pozwu z obecnej kwoty 50.000 złotych do wartości co najmniej 100.000 złotych.
Uzasadnienie
Kwota 50.000 złotych, po której przekroczeniu pobiera się opłatę od pozwu w sprawach z zakresu prawa pracy nie uległa zmianie w ustawie od 2005 roku. Przez 14 lat wysokość wynagrodzeń znacznie wzrosła, co przy niezmienionym brzmieniu art. 35 ust. 1 powoduje, że obecnie znaczna część sporów sądowych z prawa pracy jest obłożona obowiązkiem wniesienia opłaty stosunkowej w wysokości 5% wartości przedmiotu sporu. Problem ten powoduje, że duża część pracowników nie wnosi roszczenia do sądu, ponieważ nie stać ich na opłacenie kosztów opłaty sądowej.
Apel nr 5/2022
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność”
27 września 2022 roku
XXXI Walne Zebranie Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ Solidarność apeluje do Komisji Krajowej NSZZ Solidarność o podjęcie działań w zakresie inicjatywy ustawodawczej w sprawie zmiany ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych. Postulujemy wprowadzenie do art. 35 wyżej wymienionej ustawy maksymalnego terminu na zakończenie przez właściwe organy postępowania karnego wszczętego w sprawach określonych w art. 35 ust. 1 ustawy.
Uzasadnienie
W obecnej sytuacji sprawy prowadzone przez organy w trakcie postępowania przygotowawczego oraz sądowego niejednokrotnie trwają na tyle długo, że organizacje związkowe nie są w stanie prowadzić swojej działalności i dochodzić swoich praw w skuteczny sposób. Wprowadzenie maksymalnego okresu na zakończenie postępowania zapewniłoby możliwość transparentnej oceny skutków działań pracodawcy, który utrudnia prowadzenie działalności związkowej lub/i dyskryminuje działaczy związkowych.
Apel nr 6/2022
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność”
27 września 2022 r.
XXXI Walne Zebranie Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ Solidarność apeluje do Komisji Krajowej NSZZ Solidarność o podjęcie działań w zakresie inicjatywy ustawodawczej w sprawie zmiany ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy. Postulujemy o dokonanie zmiany w art. 38 § 1 Kodeksu pracy poprzez rozszerzenie obowiązku pracodawcy co do informowania zakładowej organizacji związkowej o zamiarze wypowiedzenia pracownikowi umowy o pracę również w stosunku do pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę zawartych na czas określony (wobec pracowników reprezentowanych przez zakładową organizację związkową).
Uzasadnienie
Pomimo dokonanych zmian ustawowych w zakresie ustanowienia maksymalnego okresu zatrudnienia na podstawie umowy o pracę na czas określony, a także przedłużenia okresu wypowiedzenia, przepisy nadal nie ustanawiają obowiązku konsultacji wypowiadania tych umów z organizacjami związkowymi. Sytuacja ta powoduje, że pracownicy zatrudnieni na podstawie umów o pracę na czas określony pozostają bez ochrony przed wypowiedzeniem, co ma wpływ na poziom uzwiązkowienia.
Apel nr 7/2022
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność”
27 września 2022 r.
XXXI Walne Zebranie Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność” apeluje do Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” o podjęcie działań w zakresie inicjatywy ustawodawczej w sprawie zmiany ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych. Postulujemy dodanie w art. 331 wyżej wymienionej ustawy zapisu nakładającego na pracodawcę obowiązek przekazywania raz na kwartał organizacji zakładowej listy członków, którym pracodawca pobiera z wynagrodzenia związkowe składki członkowskie na rzecz organizacji związkowej.
Uzasadnienie
W związku z rotacją i fluktuacją pracowników w niektórych branżach oraz w dużych zakładach pracy, organizacja zakładowa ma ograniczone możliwości faktycznej weryfikacji, czy pracownik jest nadal członkiem związku zawodowego. Sytuacja ta powoduje, że ilość członków deklarowana przez organizację związkową może różnić się od liczby członków faktycznie zatrudnionych u danego pracodawcy, co rodzi poważne konsekwencje prawne związane z zastrzeżeniem liczebności podnoszonym przez uprawnione podmioty.
Apel nr 8/2022
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność”
27 września 2022 r.
XXXI Walne Zebranie Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność” apeluje do Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” o podjęcie działań w zakresie inicjatywy ustawodawczej w sprawie zmiany ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych. Postulujemy o doprecyzowanie w art. 28 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy stwierdzenia, że pracodawca jest zobowiązany udzielić na wniosek organizacji związkowej informacji niezbędnych do prowadzenia działalności związkowej w formie pisemnej.
Uzasadnienie
Obecny kształt przepisu nie przewiduje obowiązku pisemnego przekazywania przez pracodawcę informacji niezbędnych do prowadzenia działalności związkowej organizacji związkowej. Zdarza się, że pracodawcy udostępniają te informacje jedynie do wglądu lub w formie prezentacji, podczas spotkań z organizacjami związkowymi, co znacznie ogranicza możliwości faktycznego zapoznania się z danymi.
Apel nr 9/2022
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność”
27 września 2022 r.
w sprawie: inicjatywy ustawodawczej
XXXI Walne Zebranie Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność” apeluje do Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” o podjęcie działań w zakresie inicjatywy ustawodawczej w sprawie zmiany ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych. Postulujemy dokonanie zmian w art. 25 i art. 31 wyżej wymienionej ustawy poprzez wprowadzenie dodatkowego ustępu w każdym z tych artykułów, który będzie zapewniał pracownikom pełniącym funkcje związkowe prawo do zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy z zachowaniem prawa do wynagrodzenia na czas niezbędny do udziału w posiedzeniu organu (władzy) statutowego związku zawodowego, którego dany pracownik jest członkiem.
Uzasadnienie
Obecnie obowiązujące przepisy ustawy o związkach zawodowych nie zapewniają w pełni wszystkim pracownikom pełniącym funkcje związkowe prawa do zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy na czas niezbędny do udziału w posiedzeniu organu statutowego związku zawodowego, którego dany pracownik jest członkiem. Rozwiązania zawarte w art. 31 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy (tzw. godziny związkowe) dotyczą wyłącznie osób będących członkami zarządów organizacji na poziomie zakładowym (międzyzakładowym). Tym samym nie mogą z niego korzystać członkowie władz kontrolnych, ani władz stanowiących na poziomie zakładowym. Ponadto z tego uprawnienia nie mogą korzystać osoby pełniące funkcje we władzach związkowych na poziomie ponadzakładowym (np. regionu, sekcji), ani w niższych jednostkach organizacyjnych Związku. Wprawdzie art. 25 ust. 5 i art. 31 ust. 3 ustawy przewidują prawo pracownika do zwolnienia od pracy zawodowej na czas niezbędny do wykonania doraźnej czynności wynikającej z jego funkcji związkowej, jednak nie ma jednoznacznej interpretacji, iż udział w posiedzeniu władzy związkowej stanowi „czynność doraźną” w rozumieniu tych przepisów. Z tych względów uzasadnione jest dokonanie zmian legislacyjnych, które zabezpieczą wykonywanie tego prawa przez pracowników pełniących funkcje we władzach na różnych poziomach władz związkowych.
Apel nr 10/2022
XXXI Walnego Zebrania Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność”
27 września 2022 r.
XXXI Walne Zebranie Delegatów Regionu Wielkopolska NSZZ „Solidarność” apeluje do Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” o podjęcie działań w zakresie inicjatywy w sprawie dokonania zmiany rozporządzenia Rady Ministrów z 27 listopada 2018 r. w sprawie trybu udzielenia i korzystania ze zwolnienia z obowiązku świadczenia pracy na okres kadencji w zarządzie zakładowej organizacji związkowej przysługującego osobie wykonującej pracę zarobkową, sposobu ustalenia wysokości wynagrodzenia albo świadczenia pieniężnego przysługującego osobie w okresie zwolnienia od pracy oraz wynikających z tego tytułu uprawnień i świadczeń (Dz.U. 2018 poz. 2323). Postulujemy dokonanie zmiany w § 1 ust. 3 wyżej wymienionego rozporządzenia poprzez skrócenie terminu na złożenie przez zarząd zakładowej organizacji związkowej wniosku do pracodawcy o zwolnienie członka zarządu z obowiązku świadczenia pracy z terminu 14 dni przed rozpoczęciem okresu zwolnienia do 3 dni kalendarzowych.
Uzasadnienie
Zgodnie z obecnie obowiązującym brzmieniem § 1 wyżej wymienionego rozporządzenia, zarząd zakładowej (międzyzakładowej) organizacji związkowej ma obowiązek złożyć do pracodawcy wniosek o zwolnienie członka/ów zarządu z obowiązku świadczenia pracy na podstawie art. 31 ust. 1 ustawy o związkach zawodowych z wyprzedzeniem 14 dni kalendarzowych przed początkiem okresu, którego wniosek dotyczy. Zobowiązanie do zachowania tego terminu obejmuje zarówno zwolnienia na tzw. etat związkowy na okres całej kadencji, jak również zwolnienia na tzw. godziny związkowe nawet w poszczególnych dniach – w ramach wynikających z liczby członków danej organizacji. Praktyka stosowania tego przepisu wskazuje, że stanowi on nadmierne utrudnienie dla sprawnego działania zarządów organizacji zakładowych. Wiele czynności, które są zobowiązani podejmować członkowie zarządów (na czele z przewodniczącym) nie da się przewidzieć z 14-dniowym wyprzedzeniem. Należy przypomnieć, że wejściem w życie wyżej wymienionego rozporządzenia, przepisy prawa nie zakreślały żadnego terminu na złożenie takiego wniosku. Tym samym inicjatywa skrócenia obecnego terminu z 14 do choćby 3 dni jest uzasadniona i powinna umożliwić zarządom organizacji zakładowych większą skuteczność działania.